5 grunde til at bruge spil i din marketingsindsats

Plushjulet

De fleste ved, at konkurrencer er en effektiv måde at få sit publikum op af stolene. Men hvordan arbejder man med konkurrenceelementet på en måde, så man som virksomhed får mest muligt ud af sin indsats?

Senior Marketingskonsulent Mette Krag Veber har givet sine bedste råd, og fortæller lidt om, hvordan vi i LO Plus arbejder strategisk med konkurrenceelementet ─ f.eks. i vores spil PLUSHJULET.

Konkurrencer er ofte gode at lave og giver, når de er veleksekverede, som regel et godt resultat: kunderne elsker at deltage i dem. Men udover et hurtigt boost på KPI’erne, hvorfor beskæftiger vi os så med dem?

Højere engagement

Konkurrencer kan være god måde at fastholde engagementet hos dine kunder. Når du laver et spil, der inviterer dine kunder til at deltage aktivt, gør det dem inddraget i højere grad, end gennem tilbud og nyheder i et nyhedsbrev.

”I LO Plus har vi 750.00 medlemmer, og det er ofte en udfordring at få dem engageret, og derfor kører vi kampagner i løbet af året. Senest i maj-juni, hvor vi i LO Plus app’en kørte PLUSHJULET. ” Måden spillet fungerede på, var at deltagerne kunne dreje på hjulet én gang dagligt, og derved indsamle lodder til en uge eller hovedpræmie ─ eller vinde mindre præmier med det samme. ”Vores erfaring er, at vores medlemmer er meget konkurrenceglade og at de ofte deltager i vores konkurrencer. Det er med til at skabe engagement hos medlemmerne”, fortæller Mette Krag Veber.

Ud af alle medlemmer, som spillede med i spillet, var det hele 31 %, der spillede hver eneste dag i perioden spillet kørte. ”Det beviser, hvor engagerede vores medlemmer er, når vi kører en spilkampagne – selv når vi kører en konkurrence, der strækker sig næsten en måned, forbliver vores medlemmer aktive på daglig basis”, forklarer Mette Krag Veber.

Permissions til nyhedsbrevet

Spil og konkurrencer kan også være en god metode til at tiltrække nye læsere til f.eks. et nyhedsbrev eller et website. ”Under PLUSHJUL-kampagnen fik LO Plus nyhedsbrevet en permission stigning på 225 % sammenlignet med samme periode året før”, fortæller Mette Krag Veber.

Du kan vælge, om det skal være et krav, at deltageren modtager nyhedsbrevet, eller blot få dem til at tage stilling til, om de vil abonnere på dit nyhedsbrev. Vælger du det som krav, risikerer du måske et fald i åbningsraten, og at dine nye læsere melder sig fra igen ─ men omvendt kan det være, at dit indhold er relevant nok til, at dine kunder ender med at blive faste læsere. Prøv måske begge ting af, og se hvad der virker bedst for dig.

 

Øg din viden om målgruppen

I stedet for bare at lave en konkurrence for at få dine kunder til at deltage kan du overveje, hvad du som virksomhed kan få ud af konkurrencen. Er der nogle ubesvarede spørgsmål om din målgruppe, du kan få svar på i en konkurrence?

Selvfølgelig kan du vælge at koble en præmie på dit spørgeskema eller kundeanalyse, for at sikre at få besvarelser:  ”Ved at give muligheden for at vinde biografbilletter eller andet, får vi en markant højere svarrate på f.eks. vores medlemsanalyser og spørgeskemaer, end når vi ikke gør det, fortæller Mette Krag Veber, og fortsætter: Men fordi konkurrencer er så populære, giver det mening at arbejde målrettet med konkurrencen, som en del af undersøgelsen fremfor bare at udlodde en præmie til et spørgeskema.” Det gælder derfor om at finde ud af, hvilken form for viden du ønsker at opnå om din målgruppe, og derfra bygge en konkurrence eller et spil op omkring spørgsmål, der kan give dig svarene.

Medlemmerne er desuden typisk mere interesseret i at deltage i et spil, end at svare på en undersøgelse ─ derfor kan du med fordel kombinere de to ting, hvis du bruger lidt tid på at sætte din konkurrence op. Så får du også den mest relevante viden ud af din målgruppe.

 

Øg målgruppens viden om din virksomheden

Konkurrencen kan bygges op omkring, at deltagerne skal opnå en viden om din virksomhed. ”En af måderne vi bruger konkurrencer strategisk, er at sørge for at vores medlemmers viden om LO Plus fordele øges. I PLUSHJULET kan medlemmerne f.eks. dagligt svare på et spørgsmål, der relaterer sig til LO Plus eller vores partnere”, forklarer Mette Krag Veber. På den måde kan vi både teste og øge medlemmernes kendskab til vores partnere og programmet overordnet. Derved får vi en dyrebar viden ud af spillet, som vi måske ikke havde i forvejen ─mens vores medlemmer lærer vores partneraftaler at kende.

I PLUSHJULET får vores partnerne desuden markedsføringsmuligheder i form af øget synlighed og trafik til partnersitet. I PLUSHJULET 2017 er vores partneres bannere blevet vist 457.000 gange. Vi forsøger at skabe dialogen mellem vores medlemmer og vores partnere. Vi bruger bannerne strategisk i spillet, så deltagerne bliver yderligere eksponeret for partnerne. Dette skaber udover den øgede synlighed, også en stor andel af trafik til partner-sitet: ”Vores medlemmer har via PLUSHJULET, klikket sig videre til partnerens hjemmeside 17.000 gange”, fortæller Mette Krag Veber. ”

Øget aktivitet

Sidst er konkurrencer også med til at skabe en øget aktivitet omkring dit website eller din app. I vores evaluering af PLUSHJULET kunne vi tydeligt se en forskel i aktivitetsniveauet i app’en, mens spillet kørte. Vi kan se at de dage, hvor vi mindede medlemmerne om at spille, enten gennem en pushbesked direkte fra app’en, eller ved at nævne præmier eller spillet i nyhedsbrevet, så fik det en effekt i aktiviteten.

Graf over besøg i app for hhv. maj 2016 og maj 2017.



Den orange linje viser LO Plus app’ens aktivitet i maj sidste år, hvor vi ikke kørte spil i app’en. Den blå linje er perioden, hvor PLUSHJULET kørte i år. Hvis du kører en konkurrence i en længere periode, er det derfor en god idé at minde dine deltager om spillet løbende

Vi kan måle effekten i de peaks, som fremgår af den blå graf, der ligger samtidig med vores direkte markedsføringsindsatser, f.eks. pushbeskeder eller placering i nyhedsbrevet. Alligevel skal det selvfølgelig påpeges, at det er en hårfin grænse; det gælder ikke om at spamme dine kunder på daglig basis. Særligt, hvis du sender påmindelser ud til hele din permissionsliste, vil du også ramme folk, som bevidst ikke ønsker at deltage.

Overbevist?

Så er det bare at komme i gang! Husk, at du som LO Plus partner altid kan kontakte os, hvis du ønsker at være en del af vores større konkurrencer, eller blot ønsker at samarbejde med os om en mindre indsats.

Vi har setuppet klar og hjælper dig hele vejen til de bedste resultater. Vi er lydhøre over for dine ideer og klar til at samarbejde om at finde den bedste metode for dig og din virksomhed.

LO Plus A/S er Danmarks største fordelsprogram, der kombinerer medlemskort med rabatter og fordele til en fagforening. I dag har vi ca. 750.000 medlemmer, der kan bruge de fordele, der er tilknyttet medlemskortet til forbundet. Medlemmerne kan få rabat ca. 1.300 forskellige steder i Danmark.

Vi er med helt i top, når det kommer til medlemmernes forventninger og tilfredshed med klubben, viser stor undersøgelse fra CBS. Læs mere her.